Syurga & Neraka


Surga dan Neraka ada dimana ?

Membakar Syurga dan Memadamkan Neraka dengan Air harus diartikan secara "mendalam". Pada hakekatnya Syurga dan Neraka sudah ada saat ini juga dalam kehidupan kita ini. Sesungguhnya Syurga dan Neraka adalah apa yang kita "rasakan" dalam hati kita. Jika kita selalu merasa resah akibat menipu atau membunuh, ya itulah Neraka…perasaan resah yang menusuk nusuk hati kita. Jika jika kita merasa tenteram dan damai maka sesungguhnya kita berada dalam "syurga" karena itulah yang kita alami…perasaan tenang,damai.
keduanya syurga dan neraka adalah ciptaan-Nya. Jadi jika berharap syurga semata, maka kita telah menyembah selain kepada NYA…sang pencipta syurga itu. Itulah "berhala" yang disembah oleh sebagian besar manusia entah itu yang beragama Islam atau tidak. Beribadah karena berharap sesuatu dan tidak ikhlas semata kepada Allah.

Jika ingin "masuk" syurga, maka beribadahlah secara ikhlas hanya kepada-NYA dan tidak mensekutukan segala sesuatu selain NYA.

Itulah Syahdan, yang ingin membakar Syurga dan memadamkan Neraka, menghilangkan segala pengharapan selain kepada NYA. Hakekatnya, beribadah lah kita dengan ikhlas tanpa meminta imbalan syurga karena ibadah dengan meminta imbalan yang pasti anda mendapat "neraka" sebagai gantinya…perasaan "resah" yang tidak menentu karena tidak melihat syurga sesungguhnya.